Er is geen lange wachtlijst voor psychologisch onderzoek. U kunt snel terecht met uw hulpvraag en een onderzoek wordt vaak binnen 4 tot 8 weken daarna opgestart en afgerond. (Ruimte voor begeleiding of behandeling kan per periode verschillen en is afhankelijk van lopende trajecten.)
Aanmelden en intake
U kunt uw kind per e-mail aanmelden voor een onderzoek. Na de aanmelding wordt een afspraak gemaakt voor een intake gesprek, voorafgaand aan het onderzoek, liefst met beide ouders. Tijdens de intake wordt de hulpvraag verhelderd en het doel van het onderzoek bepaald.
Onderzoek
Op de dag van het onderzoek brengt één ouder het kind naar de praktijk en na een korte kennismaking begint het onderzoek. Bij ophalen na het onderzoek wordt direct een impressie gegeven van het verloop van het onderzoek en soms ook al uitkomsten. Ouders ontvangen de scores van een IQ test nog dezelfde dag per e-mail.
Verslag Uiterlijk één week na het onderzoek ontvangen ouders een uitgebreid verslag van het onderzoek. Hierin worden testresultaten beschreven en uitgelegd en de interpretatie ervan toegelicht. Er wordt een duidelijk beeld beschreven van de ontwikkeling, bijzondere eigenschappen en talenten van het kind en aanbevelingen voor begeleiding.
Adviesgesprek
In het adviesgesprek daarna bespreekt Iris met ouders de uitkomsten, de interpretatie van de scores en observaties. De hulpvraag die bij de intake is gesteld, wordt beantwoord, Iris geeft de ouders daarbij inzicht in hun kind en advies over de aanpak. Direct daarna ontvangen ouders het definitieve onderzoeksverslag.
Psycho-educatie Een onderzoek geeft altijd inzicht en aanwijzingen hoe een kind beter tot zijn recht kan komen op school of thuis en welke begeleiding daarbij helpend is op dat moment en voldoende om de ontwikkeling te stimuleren. Ook kan psycho-educatie helpend zijn, Iris kan meer uitleg geven over de uitkomsten van het onderzoek, zodat het kind zichzelf beter leert kennen en tips en tools om meteen mee aan de slag te gaan.
Begeleiding Het kan ook wenselijk zijn om een begeleidingstraject op te starten om kind en ouders beter te leren omgaan met de eigenschappen, talenten of eerdere ervaringen te verwerken vanuit het nieuwe inzicht in de ontwikkeling, de eigenschappen, de hoogbegaafdheid of het gedrag. Een begeleidingstraject is altijd op maat met vooraf gezamenlijk opgestelde doelen, kind sessies, ouder sessies en/of ouder-kind sessies. Indien wenselijk kan Iris ook op school komen voor observatie, gesprek of toelichting van een onderzoek of begeleidingstraject.