AANBOD



KoningsKids bij Iris doet psychologisch onderzoek bij uw kind bij vragen over intelligentie, hoogbegaafdheid, sociale en emotionele ontwikkeling en gedrag. 


KoningsKids bij Iris geeft advies en biedt begeleiding bij hoogbegaafdheid met specifieke uitdagingen in de ontwikkeling, het leren en leven.

Begaafdheid

Meer dan intelligentie of IQ alleen

Begaafdheid gaat om wie je bent, hoe je denkt, hoe je voelt en leeft. (Hoog-)begaafde kinderen ontwikkelen zich al vanaf hun babytijd anders. Kennis daarvan is van belang om te begrijpen wat zij nodig hebben om een fijne kindertijd en schooltijd te hebben

Alleen als een hoogbegaafd kind goed in zijn vel zit, kan en durft het te laten zien wat het kan, komt het goed tot leren. Hoogbegaafde kinderen kunnen zich anders voelen, eenzaam en soms zelfs dom. Ze zijn zich (nog) niet altijd bewust van hun talenten of hoe ermee om te gaan. Ze kunnen de lat voor zichzelf hoog leggen en dan niet begrijpen hoe het komt dat andere kinderen hén niet begrijpen.

Een begaafdheidsonderzoek kan inzicht geven bij een vermoeden van kenmerken van (hoog-)begaafdheid van je kind en als er daarbij specifieke vragen of zorgen zijn, zoals mijn kind:   

- verveelt zich snel op school, is er wel voldoende uitdaging? 
- wil meer leren en zich echt verdiepen in onderwerpen
- komt teleurgesteld, moe en prikkelbaar uit school
- is perfectionistisch, heeft last van faalangst 
- piekert, denkt diep na, maakt zich snel zorgen
- voelt zich vaak onbegrepen door anderen
- voelt zich anders dan anderen en voelt zich alleen
- laat op school niet zien wat thuis wel lukt
- scoort op school lager dan verwacht, is dit 'onderpresteren'?  
- is vermoedelijk ook hoogbegaafd, het zit in onze familie
- loopt zo ver voor op klasgenootjes, kan misschien wel een klas overslaan
- zou misschien opbloeien in een plusklas of voltijds- HB onderwijs? 

Professioneel psychologisch onderzoek
Een onderzoek naar hoogbegaafdheid bestaat uit 2 sessies onderzoek met als eerste intelligentie onderzoek (IQ test, observaties) en aanvullend psychologisch onderzoek met ander testmateriaal, observaties en vragenlijsten. 

Tijdens het onderzoek wordt het kind door Iris geobserveerd: 
- hoe pakt het kind nieuwe taken aan?
- hoe is de aandacht en de concentratie?
- hoe laat het kind zichzelf zien, in taal en emoties? 
- hoe gaat het kind om met uitdagingen?
- hoe kijkt het kind naar zichzelf en naar eigen prestaties?  

Een onderzoek naar hoogbegaafdheid is meer dan alleen een intelligentie-onderzoek. Iris gaat dieper in op de eigenschappen die veel worden gezien bij kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid en die ook juist het (plezier in) leren kunnen belemmeren. Er wordt een breder beeld gevormd van de persoonlijkheid van het kind: creatief denken, motivatie en betrokkenheid op taken, gevoeligheid, autonomie behoefte, hoge lat, perfectionisme, rechtvaardigheidsgevoel en kritische houding. Tevens kan een onderzoek worden uitgebreid om de ontwikkeling breder in kaart te brengen, zoals de executieve functies, de sociale en emotionele ontwikkeling en het gedrag of responsiviteit, wederkerige sociale interactie en communicatie.. 

Expertise hoogbegaafdheid en ontwikkelingsuitdagingen
Een onderzoek naar hoogbegaafdheid vraagt specifieke vaardigheden en kennis van een onderzoeker. Iris is ECHA specialist hoogbegaafdheid en heeft jarenlange ervaring met hoogbegaafde kinderen. Als ouders ben je er daardoor van verzekerd dat de testuitslag samen met de belangrijke observaties een betrouwbaar beeld geeft van de capaciteiten van het kind. Iris heeft ook ruime ervaring met (vermoedelijk) 'dubbel- bijzondere' kinderen zoals kinderen met kenmerken van ADHD en Autisme. 
Meteen vanaf binnenkomst besteedt Iris aandacht aan het kind om te zorgen dat het  zich op zijn of haar gemak voelt: een gesprekje of spelletje om kennis te maken, voordat een test begint. Tijdens de test blijft Iris daarbij alert op signalen van faalangst, perfectionisme, ontwijken van uitdaging en zal altijd op een zorgvuldige manier doorvragen. Ook observeert Iris aandacht en concentratie, regulatie van gedrag en interactie en contact name en communicatie. Zie voor meer informatie over het intelligentie onderzoek de uitleg bij aanbod 'Intelligentie'. 

Specialistische begeleiding
Wanneer uit het onderzoek blijkt dat er sprake is van hoogbegaafdheid, dan kan het helpen om er meer kennis van te hebben, beter te begrijpen wat dat kan betekenen voor het dagelijks leven. Zowel voor ouders als voor het kind, kan Iris specialistische begeleiding op maat bieden. Individuele begeleiding van een kind wordt altijd gecombineerd met ouderbegeleiding. 

Goed ontwikkelde executieve functies zijn een belangrijke voorspeller van schoolsucces, vaak nog belangrijker dan het intelligentieniveau. Hoogbegaafde kinderen hebben door hun ontwikkelingsvoorsprong en manier van denken en leren vaak te weinig kans gehad voor een goede ontwikkeling van deze regulatiefuncties, de hogere denkprocessen die nodig zijn om activiteiten te plannen en aan te sturen, zoals werkgeheugen en de impulsbeheersing. Tevens beleven hoogbegaafde kinderen de wereld heel intens, zijn hun emoties heel intens en kan inzicht in en leren reguleren van spanning helpen.

Hoogbegaafde kinderen ontwikkelen zich vaak asynchroon en in sprongen: de ontwikkelingsleeftijd kan sterk variëren en om goed tot leren te komen is aansluiting bij die ontwikkeling van belang en vooral de verwachtingen van de omgeving kunnen belastend zijn voor een kind. Een kind kan gaan denken ‘ik kan het toch niet, ik doe het toch nooit goed genoeg’, zich gaan aanpassen aan de omgeving of zich afzetten tegen leren en daardoor steeds meer onderpresteren of zelfs uitvallen in het onderwijs.  

Door een hogere intelligentie en de andere manier van leren durven hoogbegaafde kinderen soms geen nieuwe dingen te doen, die zij niet in één keer kunnen omdat zij niet willen falen en het meteen perfect willen doen. Ook zijn er hoogbegaafde kinderen die creatief heel slim zijn, maar daardoor op school de reguliere manieren van leren maar niet kunnen begrijpen. Het is daarom van groot belang dat ook hoogbegaafde kinderen al van jongs af aan een goede begeleiding krijgen om een goede basis te leggen voor een leven lang leren. 

De begeleiding van hoogbegaafde kinderen is altijd op maat, toegespitst op de specifieke hulpvraag en 'evidence based practice': er wordt naar het hele kind gekeken en het professioneel handelen is gebaseerd op actuele kennis uit de wetenschap. Iris maakt in begeleidingstrajecten gebruik van protocollen en psychologisch (test-)materiaal zoals genormeerde vragenlijsten om doelgericht te werken en voortgang te meten. Vaak is er sprake van een combinatie van begeleidingstechnieken en methodieken. Voor meer informatie over deze mogelijkheden, zie onder aanbod 'Jeugdhulp'.

Intelligentie

IQ test: meten = weten

Intelligentie is het vermogen om nieuwe kennis op te doen en hiermee doelbewust te handelen. Intelligentie zegt iets over hoe goed het ons lukt ons aan te passen aan verschillende situaties in het dagelijks leven. Het zegt iets over het gemak waarmee we de wereld om ons heen begrijpen, het cognitief vermogen. Intelligentie betreft het niveau van onze vaardigheden waarmee we de informatie uit onze omgeving kunnen verwerken en daar vervolgens betekenis aan kunnen geven door erover na te denken. Intelligentie is een belangrijke (maar niet de enige) voorspeller van schoolprestaties. 

Vaak is het meten en weten van de intelligentie van een kind alleen al voldoende om de ontwikkeling weer op gang te brengen en om te bepalen welk onderwijs bij uw kind past. Wat zijn sterke en zwakkere vaardigheden in het intelligentieprofiel? Hoe kunnen sterke kanten gebruikt worden om de zwakkere kanten te verbeteren en daardoor beter te presteren op school, maar ook beter begrepen te worden door anderen en beter in je vel te zitten.

Een IQ test kan inzicht geven bij vragen of zorgen als:

- mijn kind laat op school niet zien wat thuis wel lukt
- mijn kind presteert op school minder goed dan verwacht
- mijn kind scoort op toetsen lager dan verwacht
- mijn kind heeft een lager schooladvies dan verwacht
- mijn kind kan het tempo op school niet bijhouden
- mijn kind is vermoedelijk hoogbegaafd

Bij KoningsKids bij Iris kunt u terecht voor intelligentie onderzoek bij een vermoeden van (hoog-)begaafdheid. 

Professioneel psychologisch onderzoek
Het intelligentie onderzoek bestaat uit één ochtend IQ test en daarbij nauwe observatie. Tijdens het intakegesprek met ouders wordt samen gekozen welke IQ test(s) het best past of passen bij de hulpvraag en bij de leeftijd van het kind. Iris maakt gebruik van (een combinatie van) de volgende instrumenten: WPPSI-IV-NL (4-7 jaar), WISC-V-NL (6-16 jaar), Kinder-IQ test plus (KIQT+), Raven's 2-NL.

Vanaf binnenkomst zorgt Iris ervoor dat het kind zich voldoende op zijn of haar gemak voelt door een gesprekje of spelletje om kennis te maken. De test start pas als een kind daar zelf klaar voor is. Tijdens de afname van de IQ test wordt het kind door Iris  geobserveerd: 

- hoe pakt het kind nieuwe taken aan?
- hoe is de aandacht en de concentratie?
- hoe is de regulatie van het gedrag?
- hoe is de contact name en de taalvaardigheid? 
- hoe laat het kind zichzelf zien, in taal en emoties? 
- hoe gaat het kind om met uitdagingen?
- hoe kijkt het kind naar zichzelf en naar eigen prestaties?

Na de IQ test worden scores, observaties en interpretaties besproken met ouders en vaak ook met het kind zelf, op kind niveau. Wat geeft dit voor inzicht? Wat kun je daarmee in het dagelijks leven? 

Specialistische begeleiding
Een intelligentie onderzoek (IQ test en observaties) geven altijd aanwijzingen hoe een kind beter tot zijn recht kan komen op school of thuis en welke begeleiding daarbij kan helpen. Wanneer uit het onderzoek een intelligentieprofiel naar voren komt waarbij extra begeleiding gewenst is, kan een traject op maat worden afgesproken. Ook kan worden besloten dat er meer inzicht nodig is, verder onderzoek naar de ontwikkelingsgebieden en wat kan samenhangen met (verminderd) welbevinden van het kind, om beter te begrijpen wat het kind nodig heeft. De mogelijkheden voor aanbod onderzoek en begeleiding staan verder beschreven bij het aanbod 'Jeugdhulp'. 

Jeugdhulp

Hoogbegaafdheid en ontwikkelingsuitdagingen  

KoningsKids bij Iris biedt ook (neuro-) psychologisch onderzoek en begeleiding in de ontwikkeling van (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen zoals bij zorgen over sociale en emotionele ontwikkeling, aandacht en concentratie of gedrag, onbegrepen gedrag. Bij een vermoeden van (of vastgestelde) kenmerken van hoogbegaafdheid kan het nodig zijn om meer inzicht te krijgen in de ontwikkeling op andere gebieden dan alleen de cognitieve ontwikkeling. 

Hoogbegaafde kinderen ontwikkelen zich vaak asynchroon en in sprongen: de ontwikkelingsleeftijd op de verschillende ontwikkelingsgebieden kan sterk variëren en om goed tot leren te komen is aansluiting bij die ontwikkeling van belang. Vooral de verwachtingen van de omgeving kunnen belastend zijn voor een kind, het kan dan gaan denken: ‘ik kan het toch niet, ik doe het toch nooit goed genoeg’, zich gaan aanpassen aan de omgeving of zich afzetten tegen leren en daardoor steeds meer onderpresteren of zelfs uitvallen in het onderwijs. Frustratie, verdriet, angst en gedragsproblemen komen vaak voort uit een combinatie van 'overvragen' en 'ondervragen' in het dagelijks leven, waardoor een kind zowel dingen heel moeilijk vindt als veel verveling kan ervaren. Zo is het welbevinden van een kind in gevaar. 

Vragen die kunnen spelen bij hoogbegaafde kinderen: mijn kind:

- is hoog gevoelig, overgevoelig, snel overprikkeld
- staat 'uit', lijkt onder-prikkeld
- kan zich niet goed concentreren
- is heel onrustig en beweeglijk
- heeft druk en impulsief gedrag
- is prikkelbaar,  snel geïrriteerd of boos
- is opstandig, maakt vaak ruzie of heeft driftbuien
- heeft moeite met maken van vriendjes
- vindt moeilijk aansluiting in een groep
- heeft last van zorgen, piekeren of angsten
- heeft problemen met (in)slapen
- is verdrietig, in de put of in tranen
- heeft sombere buien, 
- heeft buikpijn of hoofdpijn, wil niet (meer) naar school

Professioneel psychologisch onderzoek
Het doel van elk onderzoek is het in kaart brengen van de ontwikkeling van het kind en daardoor beter kunnen begrijpen wat het kind nodig heeft. Er wordt een sterkte/zwakte analyse gemaakt om daarna beter te kunnen aansluiten bij de verschillende ontwikkelingsniveaus. Een onderzoek naar o.a. prikkelverwerking, sociale en emotionele ontwikkeling of gedrag, sociaal-cognitieve vaardigheden en/of executieve functies bestaat vaak uit meerdere sessies met het kind, afhankelijk van de hulpvraag.

Een onderzoek bestaat uit (neuro)psychologisch onderzoek bij het kind, observaties en psychologische vragenlijsten, voor het kind zelf, ouders en evt. ook school. Iris voert ook screening of diagnostisch onderzoek uit bij kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid in combinatie met andere ontwikkelingsproblemen zoals kenmerken van ADHD, autisme, angst en dyslexie. Het psychologisch onderzoek kan dan worden uitgebreid met neurologisch onderzoek naar aandacht, concentratie en executieve functies, de aansturing van het gedrag, bijzonderheden in de sensorische informatieverwerking en sociaal-cognitieve vaardigheden met behulp van meer specifieke onderzoeksinstrumenten. 

Specialistische begeleiding
Na een onderzoek kan het wenselijk zijn om een begeleidingstraject op te starten om de ontwikkeling weer goed op gang te brengen. Een begeleidingstraject is altijd op maat, afgestemd op de specifieke hulpvraag en 'evidence based practice' : er wordt naar het hele kind gekeken en het professioneel handelen is gebaseerd op actuele kennis uit de wetenschap. 

Iris maakt in begeleidingstrajecten gebruik van methodieken, protocollen en psychologisch (test-)materiaal zoals genormeerde vragenlijsten om doelgericht te werken en voortgang te meten. Vaak is er sprake van een combinatie van begeleidingstechnieken en methodieken: psycho-educatie, strategietraining (met spel/smartgames), cognitieve gedragstraining, positieve psychologie en mindset training, beeldende technieken en executieve functietraining zoals aandacht, werkgeheugen en emotieregulatie. Iris maakt hierbij gebruik van diverse programma's en methodieken zoals 'Beter bij de les'. 

Iris werkt als bevoegd 'Kindertalentenfluisteraar' in de basis talentgericht met als doel het vergroten van de eigen veerkracht van het kind en gericht op ontwikkeling. Iris is daarbij is zij ook gespecialiseerd in hechting en trauma. Iris werkt vaak aan een betere samenwerking tussen brein en lijf vanuit observatie van de ontwikkeling van 'Kinderbrein en bewegen, reflexpatronen, stress en onbegrepen gedrag'.

Wanneer praten niet (meer) lukt of onvoldoende effect heeft, biedt Iris specialistische 'ReAttach-therapy', kortdurende behandeling, een effectieve breintraining met als doel het optimaliseren van stress- en emotieregulatie en het weer zelf controle krijgen en voelen in situaties en gebeurtenissen in het leven (locus of control). Ook ouders maken hierbij zelf kennis met de ReAttach therapie in een ouder sessie om zo hun kind goed te kunnen ondersteunen. 

In enkele trajecten is vergoeding vanuit de Jeugdwet mogelijk, alleen indien er sprake is van zowel een hoog IQ als uitdagingen in de ontwikkeling, vastlopen op meerdere gebieden zoals thuis, op school en in de vrije tijd. U kun hiervoor infomeren bij de gemeente waar u woont. Deze begeleiding wordt 'ambulante jeugdhulp' genoemd en dan alleen soms geïndiceerd op basis van het ECHA specialisme hoogbegaafdheid van Iris. Het betreft expertise HB+ namelijk (hoog)begaafdheid met specifieke leer-en gedragsuitdagingen en dubbel-bijzondere kinderen zoals HB en angst, faalangst,  perfectionisme, onderpresteren, gedragsproblemen en kinderen met een hoge intelligentie in combinatie met kenmerken van AD(H)D, autisme, angst, dyslexie. 
Share by: