Mijn naam is Iris de Koning, ik ben getrouwd en moeder van twee KoningsKids, een 'koningskoppel'. Bijna 25 jaar heb ik met veel plezier in het onderwijs gewerkt, met kinderen, hun ouders en hun leerkrachten. Ik heb gewerkt in het (speciaal) basisonderwijs, voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs (PABO) als leerkracht, remedial teacher, plusklas leerkracht, intern begeleider, orthopedagoog, docent, zorgcoördinator, hogeschooldocent en studie/stagebegeleider. Ik heb gewerkt met zowel Nederlandse kinderen als kinderen met een niet-westerse achtergrond. Ik heb gewerkt met kinderen van alle niveaus, van lager begaafd tot uitzonderlijk hoogbegaafd. Ik heb veel ervaring met het onderzoeken en begeleiden van kinderen van 4 tot 14 jaar en het adviseren van ouders en leerkrachten. Het meeste affiniteit heb ik ontwikkeld met kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid.
Door mijn kwalificaties en werkervaring heb ik veel kennis van de ontwikkeling van kinderen en ervaring met de begeleiding thuis en op school. Door persoonlijke ervaringen in mijn leven als kind, scholier, student, werkende volwassene en moeder van mijn ‘Koningskoppel’ deel ik mijn ervaringen op het gebied van hoogbegaafdheid, intelligentie en gedrag. Ik herken signalen van ontwikkelingsvoorsprong, hoogbegaafdheid en onderpresteren maar ook van ADHD, autisme en angst. Ik heb veel ervaring met ‘dubbel-bijzondere' kinderen, met een combinatie van hoogbegaafdheid en andere bijzondere eigenschappen zoals kenmerken van ADHD en autisme.
In mijn overtuiging wordt ieder kind geboren met bijzondere eigenschappen en unieke talenten. Ieder kind is op een eigen manier 'gifted' en dat hoeft niet per se 'academisch begaafd' te zijn. Iedere ontwikkelingsfase kent eigen ontwikkelingsvragen voor een kind en die gaan niet altijd vanzelf. Ouders kunnen aan hun kinderen zien of merken dat ze even niet lekker in hun vel zitten, zich niet begrepen voelen door anderen of merken dat het leren op school minder goed lukt. Maar achter iedere 'klacht' zit vaak een verborgen kracht.
Ik zie het als mijn roeping om mijn kennis en expertise te delen met kinderen en hun ouders door inzicht te geven in de ontwikkeling en het kind weer de tools te geven om het leven (weer) makkelijker en leuker te vinden, hun leven de eigen kleur te geven.